Jonge talenten van de Nederlandse Filmacademie hebben ook dit jaar weer hun afstudeerwerk werk getoond, tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival. Het festival waar we kennismaken met talent van de toekomst!

Op dit festival zijn allerlei blokken waarin o.a. films, documentaires en commercials te zien zijn. Captcha! support nieuw talent en daarom sponsoren zij samen met Stichting Tick, The FilmFoundation en HagheFilm de commercials. Dit is niet het eerste jaar dat de oprichters van Captcha! de Nederlandse Filmacademie sponsoren. De samenwerking tussen Marcel Oudendijk, Barry Clarke en de Nederlandse filmacademie bestaat al ruim 10 jaar! Hierdoor zorgen zij ervoor dat de commercials gerealiseerd kunnen worden en nieuw talent zich kan ontwikkelen in de Nederlandse filmindustrie. Het idee hierachter is dat deze afgestudeerden over enkele jaren de klanten van Captcha! zullen zijn.

Het commercialblok bestaat uit een lesopdracht voor een mix van Filmacademiestudenten uit alle Lichtingen (afstudeerders van alle richtingen), geïnitieerd door de vierdejaars camerastudenten.
Op donderdag 2 en vrijdag 3 juli ’15 waren de 8 commercials van 6 minuten (gefilmd op 35mm) tijdens het festival te zien.
Het thema dit jaar is Freedom of Expression is a Human Right. Het thema is op 7 januari ’15 ontstaan, tijdens een brainstorm sessie. Op datzelfde moment werden in Parijs twaalf mensen koelbloedig doodgeschoten omdat ze satire maakten. Het onderwerp diende zich daarmee ongewild. De briefing voor de commercialopdracht luidde daarom ook: verzin en maak een commercial voor de vrijheid van meningsuiting, de afzender is Amnesty International.
De titels van de gemaakte commercials dit jaar zijn: De Freedom of Sexpression, The bright life of Oleg, Speechless, Een Feest voor Iedereen, The Price of Oil, Drowning in Silence, Celebrate it, Weapons of Mass Communication.

De Golden Gate Commercial Award die tijdens het festival is uitgereikt is dit jaar gewonnen door Aziz Al-Dilaimi voor de commercial ‘The Bright Life of Oleg’.
De prijs is bestemd voor de cinematographer van de beste commercial en bestaat uit een reis met de Jonge Honden naar het internationale reclamefestival Cannes Lions.